onsdag 17e mars - St. Patrick's Day

Happy Saint Patrick's day!
Idag är de ännu en högtid att fira. St. Patrick's day som man firar pga. att Irlands nationaldag är den 17e mars.
Dagen firas till minne av landets skyddshelgon St. Patrick.
I bla, USA, england o Irland är det tradition att ha gröna kläder på sig. (gröna hattar, grönt hår, u name it!)
Om man ser någon som varken bär göna kläder eller gröna accessoarer får man enligt tradition tillåtelse att nypa dem.
St. Patrick är även känd som den person som tog kristendomen till Irland.
Den traditionella maten under denna dagen är Corn beef, potatis o cabbage så de har vi ätit idag.
De va jättegott o jag blev överlycklig när köttet smaka som JULSKINKA! :D
Vi hade även bakat Irish soda bread (som är som en vanlig vit limpa med russin i som smakar lite mer bakpulver - lite hastbullar över de hela) som vi åt, gott!
I Chicago färgar dom floden grön för några timmar.
Idag har de varit ännu en underbar dag o vi har njutit i fulla drag, jag prata med många hemma idag, o så ringde jag o sa GRATTIS på födelsedagen till faster Ammi!
När barnen kom hem gjorde vi läxor ute i solen o Matt hade en grannkompis här en sväng, ganska dålig id'e eftersom han har vart sååå jobbig ikväll. Inte lyssnat ett dugg, men men, nya tag imorrn!
Torsdag redan!! oj ojoj nu går de alldeles för fort!!
Såg med hjälp av en annan au pair kompis blogg att Stieg Larssons, Män som hatar kvinnor kommer till biograferna i USA på fredag!
The Girl With the Dragon Tattoo som den heter ska jag se! Fatta vad konstigt o gå på bio där de pratar svenska med engelsk text.. Spännande! Nu har jag iallafall sett att den kommer visas i White Plains (45 min bort) o så har ja o en annan Maria bestämt att vi ska gå på den! Kalas!
Nää nu äre sova! imorrn hoppas jag de blir sol igen!! (Matthew också för då vill han ha shorts till skolan, de räckte ju inte med att som idag, ta på dom när han kom hem... )
Gonattkram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0