Memorial Day + following week

Måndag 25 maj 

Heather ringde på morgonen o sa att hon var på väg så ja plockade ihop mina grejer lite snabbt, sa hej då till Sandra o lät henne sova vidare. När vi kom hem målade Heather den amerikanska flaggan med ansiktsfärg på Rian. Sen åkte dom in till Napervilles centrum där de va någon "parad". Jag stanna hemma o latade mej, städade lite o greja med datorn. Eftersom de inte var någon skola idag var Gavin o Aidan hos sin pappa tills på kvällen. 
Skönt med lång helg :D då går veckan snabbare! 


Tisdag 26 maj

Idag var jag o Rian o tittade vid skolan. Gavins klass o en till hade "Goodwill Games". Då är dom ute på skolgården o gör massa uppgifter, typ som 5-kamp fast med ungefär 20 grenar. Han såg oss inte så vi kikade lite i smyg när han sprang omkring o lekte. 

Klicka på bilden för att få den större! 


När Rian hade nap skypade jag med min bror Anders o eftersom han va hemma i Kårtorp så kunde ja även prata me mamma o pappa, de va kul! :) 
På eftermiddagen var hela huset fyllt av barn! de kom en snabb regnskur så alla barn började leka i källaren istället, Grannbarnen Brendan, Danny o Dominick lekte med Gavin o Aidan nere i källaren. SJälvklart ville även Rian va med så han gick ner o tryckte på Curious George på tv:n (dvs. Nicke nyfiken.) Eftersom de regna o även kom några blixtar så blev Aidans Baseball inställd. Rian blev hämtad av sin pappa o när Heather kom hem åkte hon o dom stora pojkarna till deras skola där de va "Ice cream social-kväll". En samling dom har varje år innan skolan slutar. Man äter glass o kan få hur många olika sorters topping som helst. Jag gick ut på en promenad i regnet istället o tappade nästan bort mej pga av alla återvändsgator här.



Onsdag 27 maj

Onsdagar är bäst! Hot Lunch i skolan vilket innebär att barnen får McDonalds, soppa eller pizza i skolan o man då inte behöver ha med sig lunch hemifrån. Idag plockade ja ordning bland pojkarnas alla kläder o rensade bort alla långärmade så att vi kan få plats med alla dessa miljarders t-shirts o shorts i byråarna istället. Nu är ju värmen här! 
Regn på kvällen vilket innebar att Gavins baseball blev inställd. Jag gick på en promenad som vanligt i kvarteren runt omkring. 


Torsdag 28 maj

Idag kom Rians Speech lady! Rian var riktigt duktig o prata på o sa både "Yes", o "Please"! (ord som han vägrat säga förut) Han gör framsteg minsann! 
På eftermiddagen var pojkarna "grounded" eftersom dom inte lyssnat på varken mej eller Heather kvällen innan men vi tog med alla barn o skulle åka o "besiktiga" bilen iallafall. När vi väl hittat till besiktningen var de bara o köra in, Besiktningsmannen läste av alla mätare, kopplade ihop sin dator med bilen, läste av den o så va de klart på 3 minuter! Enkelt minsann! 
Efter besiktningen åkte mot Target för att köpa en ny potta åt Rian, en som vi kan ställa på golvet. Med gnälliga barn i bilen bestämde vi oss för att åka o äta. Efter att ha åkt förbi alla möljiga resturanger o snabbmatskedjor åkte vi till slut till "Buffalo Hot Wings" (tror de hette så iaf) Därinne beeställde vi kycklingvingar i olika smaker o även chicken quesadilla. Gott enligt alla förutom Aidan som inte tyckte de om de starka. För att alla barn ska va snälla o lugna på restauranger här i Amerikat så får man alltid kritor o målargrejor att leka med medan man väntar på maten. Här fick man även varsin "minidator" som var kopplade till en Tv-skärm. På TV-skärmen kom de upp frågor o man skulle då trycka på de rätta svarsalternativet på sin dator. Med tanke på att ja inte kan nånting om USA:s historia o liknande var ja nöjd med min 3e plats. lite roligt vare allt! 

Efter maten åkte vi o inhandlade en ny potta åt Rian. En riktigt ordentlig en, ser ut som en riktig toalett i miniatyr. Rian va helt överlycklig över sin nya potta o höll ordentligt i den hela vägen hem. Så fort vi kom hem var de provsittning som gällde. Efter en bra stund med många grimaser o en publik med 4 personer så blev de både "peepee" o "poopoo" i pottan o en hel drös med applåder åt lillkillen som sken som en sol o va stolt som en tupp! :)


Fredag 29 maj

Idag var de fredag igen.. Skjutsade pojkarna till skolan o tog sedan med Rian till en lekplats i ett annat kvarter jag hittat när jag varit ute o gått en tidigare kväll. När vi lekt ett tag tog vi bilen o åkte till Dominick´s för o köpa hushållspapper. 
The Cleaning Lady o hennes man skulle ju komma så va tvungna o akutköpa papper. 
Satt ute när Rian sov o sen kom dom o börja städa. Jag känner mej alltid så ivägen när dom är här så ja brukar va ute, men sen måste ja ju ändå gå in o ta upp Rian när han vaknar. 

Gavin o Aidans pappa skulle ta med Aidan på en Baseballmatch efter skolan men hade lyckats få en biljett till så han ringde o sa att även Gavin skulle följa med. Därför va jag tvungen o plocka ihop lite kläder åt dom så dom kunde åka direkt efter skolan, hämta väskan här o sen åka in till Chicago o gå på Whitesox när dom spelade. 

Rian skulle till sin pappa i helgen så han åkte också iväg på eftermiddagen. Jag tog en promenad o gick o kollade in en kyrka jag tänkte besöka. Sen spenderade jag kvällen med film, har nu fått igång kabel-tv:n ordentligt! :)



Lördag 30 maj

Idag vaknade jag redan vid 8 av en massa gräsklippare utanför fönstret. Här i staterna är de nästan ingen som klipper gräset själva. De finns många firmor som åker runt o klipper gräs, trimmar buskar o liknande för en ganska billig penning. Smidigt är de också. Så varje lördag kommer en massa sydamerikaner (va lite orolig om de va mexicanare som kom med svininfluensan första gången..) o parkerar några bilar o ett släp på vändplanen utanför vårt hus. Sen springer dom runt ik kvarteret i någon timme o klipper gräs, trimmar vid staket o sen blåser bort gräset från trottoarerna med en lövblås. 

När både jag o Heather vaknat till liv åkte vi mot Chase, en av alla banker i USA, för att öppna ett bankkonto åt mej. Lite enklare o få lönen på ett kort än att ha kontanter hela tiden. De va mycket papper o prat o bankkvinnan ville se både pass, körkort, visum, o alla papper från Cultural Care.  Hon fyllde i min adress här o min adress hemma i Sverige. Inte de lättaste o förklara adressen då hon trodde att postnumret var min gatadress o att Västra Götaland var min stat, haha, Efter lite problem med siffror o bokstäver blev de iallafall fixat. Nu ska ja bara vänta på att kortet kommer på posten så är de klart sen! :)

Rian älskar o pilla på glasögon/solglasögon o igår paja han Heathers solglasögon så hon bestämde sig för o åka o köpa nya. Jag följde med henne till Wheaton, en av städerna häromkring. Vi skulle även se om kontoret där man kan fylla i papper om körkortsförnyelse var öppet. Det var de ju såklart inte. Men däremot var "The French Market" öppet i Wheaton. The French Market är som en torgdag i Sverige, lite större än i Tibro dock. Man kunde köpa grönsaker, blommor, smycken o hamburgare. Vi köpte även "organiskt" kött. Enklast kan man väl förklara de me att de är ekologiskt. Heather gillar när djuren behandlats bra o att de inte är massa tillsatser i maten. Bra de! 

På vägen till Kohl´s där vi skulle köpa solbrillor åkte vi förbi oändligt många "Garagesales", ett populärt sätt att bli av med all skit i USA. 
Vi hittade dock ett notställ till Gavin för 4 dollar, nice. Åkte även runt i kvarteren där dom "rika" bor. Hus stora som slott, rejäla trädgårdar o fina bilar!

Vidare till Kohl´s, en klädaffär som hade helt okej kläder. Många märken o ganska billigt. Blev solglasögon för Heather o ett par flippisar för mej :) 
På vägen hem skulle Heather på massage i köpcentret neranför oss så jag tog bilen hem själv. Satt i solen en timme innan ja åkte o hämtade henne igen. Under den tiden hann ja prata me Göte o Rebecca över skype o dom börja även skicka flera nya barnsånger till mej! :) De tackar både ja o Rian för!

Lite senare tog vi med hunden Sampson o åkte iväg o kollade på Gavins Baseballgame som dom vann :)  
underbart väder!


Gavin i röd tröja

Sampson, "Sammy" vi vet inte vilken ras han är, blandning av olika, vad tror ni? Britt o Dan kanske har nåt förslag? 

Stor o söt som en björn!


Kvällen spenderades med film :)


Söndag 31 maj

Grattis på Mors dag alla mammor i Sverige! 
Idag hade jag bestämt mej för att gå till en kyrka o se om ja kunde känna mej hemma där. Så blev de o jag gick hemfirån lite efter 10. När ja  stått o väntat vid rödljusen i en evighet kom ja äntligen fram o hälsades välkommen av en glad tjej. 
Kyrkan va ganska liten men mysig. Såg inte så många unga men gick in o satte mej iallfall. Mötet var ungefär som hemma o det var även lite speciellt firande  av de 3 ungdomar i församlingen som "graduates" nu. 
När det var textläsning läste en texten på engelska o sen helt plötsligt reste sig ca 8 personer till ur församlingen o började läsa samma text men på olika språk. Såg iallafall en kines o en korean. Snett framför mej var det en tjej som läste o jag tyckte de lät som polska eller nåt sånt. 
Efter mötet gick ja ut på kyrktorget o kollade lite på anslagstavlorna o sånt. En man (stor som en jätte) kom fram o hälsade på mej, Han blev glatt överraskad o tyckte de va riktigt häftigt att jag just flyttat hit från Sverige! Han berättade att denna kyrka/församling hade startats av svenskar o att många ungdomar hade haft utbyte med svenska skolor. Han tog med mej o presenterade mej för Kelly. Hon hade läst på en skola i Chicago som har utbyte med SVF i Jönköping. Så hon hade (som ja förstod de) bott i Jönköping i våras. Hon vägrade dock att prata svenska med mej eftersom hon sa att den var så dålig. Det var ju också denna tjej som stått framför mej o läst texten under mötet, PÅ SVENSKA! haha, hennes svenska var nog inte så bra ändå då eftersom ja trodde de va polska! 
Kelly skulle bo i Chicago i sommar men skulle komma tillbaka till Naperville i höst. "Jätte-mannen" övertygade mej att ta tårta dom bjöd på idag för att fira "studenterna".  När jag gått runt o ätit lite så kom en ny man fram o presenterade sig. "Jätte-mannen" förklarade att ajg just flyttat hit från Sverige, o den nya mannen tyckte de va lika coolt han, helt imponerade va dom! Kul att man kan glädja någon! :) 
Glad efter lite socialt umgänge o ett härligt möte traskade jag hemåt igen! Kom hem glad o trött med skoskav av dom nya skorna, 
Åt lite snabb lunch o sen kom Heather, Gavin o Aidan hem. Det var dags att åka till "The Morton Arboretum"

The Morton Arboretum
The arboretum är som ett naturresevat. Som en svensk skog skulle jag förklara de. Som Tiveden eller Silverfallen kanske. Vi åkte o parkerade o gick sedan runt på vandringstigarna o kollade på alla träd o lyssnade på fågelsången. Det fanns även träd, växter o blommor som var från olika länder i världen, t.ex Kina o Japan. Efter ett tag drog vi oss bort runt sjön o satte oss i picknickområdet tillsammans med en fet ekorre o åt. 

Heather, Gavin o Aidan i naturen :)


Kändes som att jag var hemma!

Den tjocka ekorren..

Sen gick vi vidare mot "The Childrens Garden", där fanns det trädkojor man kan springa runt i, o även en grodyngelsdamm man kan gå runt i o försöka fånga grodyngel i händerna. Gavin o Aidan spenderade en lång tid i denna damm. Vi gick även runt i "The Maze", en labyrint man kan springa omkring o gå fel åt alla möjliga håll i. 

När vi alla hittat varandra igen tog vi bilen o åkte längre in på området. Tittade på lite "djurhus" där man kunde se hur olika djur bygger sina bon, o sen gick vi in i en tät skog med stora träd. Men efter sisådär 5 minuter tvärvände vi o började springa mot bilen igen!! Vi hade enormt många myggor efter oss! När vi kommit in i bilen o stängt alla fönster snabbt insåg vi att myggorna klarat av att sticka oss ändå, typiskt. 
Trötta av frisk luft o natur åkte vi hemåt igen. 

Väl hemma sprang Aidan till grannen för att ha vattenballongkrig o Gavin gick o tog en nap för han hade huvudvärk. Rian kom hem o hade en lite konsert för oss där han dansade o sjöng svenska barnsånger i sitt rum! (Jag hade med mej en CD med svenska barnsånger från släkten hemma som han numera ÄLSKAR!) 
Han är riktigt bra på att sjunga svenska måste jag säga! Favoriten är "Vi går över daggstänkta berg" o "vi komma, vi komma- med pepparkaksgubbarna" 

Aidan tvingade ut mej för att spela lite basket o lite strandtennis med honom, allt enligt hans egna regler förstås, så de alltid slutar med att han vinner hur lätt som helst :)
Än en gång visade han mej sina baseball-bilder o sen kollade vi upp nån baseballsida på internet. Medan jag satt vid datorn o pratade med min kära syster så lekte han med min kamera o lyckades ta både bra o dåliga kort på de mesta i mitt rum o i huset. 
Han blev helt till sig när jag sa att Sverige är 7 timmar före i tiden o att de va natt i Sverige! 
Han hämta Gavin o vi prata lite om Sverige o ja visa på google maps att jag nästan bor i skogen. 

Tidigare under dagen när vi gick runt i skogen sa Gavin att han älskar naturen o att han ska köpa The arboretum eller bygga ett eget när han blir känd o rik Baseball-spelare. Han ska även bli president o geni. 

Gavin o Aidan fick syn på mitt svenska godis o efter en stund vågade dom smaka på dom riktiga svenska fiskarna. Dom tyckte de va gott till o med, klart, de är ju socker i de! dom gillar allt som har smör eller socker i de här! 

Dagen blev kanonbra o de va kul att spendera den med "familjen", Heather har köpt ett årspass till The Arboretum så vi kan åka dit när vi vill, de är tydligen öppet året runt :) 

Innan ja somnade skickade jag iväg ett sms till min fd. klasskompis Camilla. Eftersom Sverige är före i tiden så var hon vaken o snart på väg att bege sig mot Landvetter för att liksom jag ungefär en månad tidigare sätta sig på ett flyg till New York o Au pair skolan! Så numera är vi 3 Ophel tjejer på denna sida Atlanten! Välkommen Camilla! 
Tråkigt att vi alla 3 är på olika ställen men vi får se till att ses nån gång under året! December verkar ju lovande :)
Vi har iallafall samma tidszon alla 3 :) 


 fler bilder kommer.. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0